Ramblas in Knokke-Heist

donderdag, 29 maart, 2018

De winkelstraten in de badstad zullen er de komende jaren gaan uitzien als de Ramblas in Barcelona.
De Lippenslaan in Knokke-Heist krijgt de komende jaren een grondige facelift.

De Ramblas in Barcelona is een brede, drukke en gezellige boulevard die in het midden alleen toegankelijk is voor voetgangers en die in zuidoostelijke richting loopt, van het Plaça de Catalunya tot aan Port Vell, het oudste gedeelte van de haven van Barcelona.
De lengte van de Ramblas is ruim 1200 meter.
De Ramblas zijn opgedeeld in vijf delen, waardoor Spanjaarden zowel spreken van "La Rambla" (enkelvoud) als "Las Ramblas" (meervoud).

Het gemeentebestuur zal de Lippenslaan grondig renoveren.
In de tussentijd wordt het slechte wegdek tijdelijk heraangelegd.
Wie Knokke-Heist binnenrijdt langs de Lippenslaan, één van de belangrijkste toegangswegen tot de badplaats, merkt het meteen: het wegdek is al geruime tijd in zeer slechte staat.
De situatie is zo nijpend, dat het gemeentebestuur besloot niet te wachten op de volledige herinrichting van de Laan de komende jaren.
Zowel fietsers als autobestuurders hadden klachten over het hobbelige wegdek.
Het is een dure, maar noodzakelijke ingreep.
De tijdelijke oplapwerken zullen in verschillende fases gebeuren.
Tegen juni moet de volledige Lippenslaan opnieuw vlot berijdbaar zijn.
De kostprijs wordt geschat op ruim 677.000 euro.

Ramblas van Knokke.

De gemeente is echter van plan de komende jaren heel wat meer te investeren.
De handelsdriehoek Lippenslaan-Dumortierlaan-Kustlaan krijgt een volledige make-over.
Een studiebureau is volop bezig met het uitwerken van een concreet plan.
De verwachtingen zijn alvast hoog gespannen.
De ultieme droom: de Ramblas van Barcelona integreren in Knokke-Heist.
Een concept dat weliswaar heel wat grondige veranderingen zou teweegbrengen in het uitzicht.

Het kan dan ook nog jaren duren voor het eindresultaat te zien zal zijn.
Als het een vaart gaat zoals andere megalomane projecten in de badstad zijn we nog niet aan de nieuwe patatten . . .

Een van de ideeën is om de middenbermen weg te halen.
Al zijn de handelaars in dat geval vooral bevreesd voor het aantal parkeerplaatsen.
De komende tijd zal een studiebureau samen met een team van architecten en mobiliteitsexperten het concept verder uitrollen.