Gemiddeld slechts 16.100 auto’s per dag op A11

zaterdag, 28 oktober, 2017

Behalve de nieuwste en de duurste is de A11 ook de kalmste snelweg van Vlaanderen.
Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum.

Maar het moet gezegd het is een enorme verbetering voor het verkeer dat van Brugge en naar Brugge moet.
Al kan op sommige plaatsen de signalisatie beter. Schijnbaar komt dit in orde.
Als je bijvoorbeeld van Brugge komt en je wil naar Heist, is het goed uit je doppen kijken en moet je in feite weten waar je naar links of rechts moet afslaan, want het ontbreekt er aan een duidelijke wegbewijzering.
Zeker als het donker is, blijft het een krachttoer om niet in Westkapelle te belanden.

In de openingsmaand september kreeg de nieuwe snelweg ongeveer een half miljoen wagens over zich heen.
Zowat 8.500 in de richting van Westkapelle en 7.600 richting Brugge, zo veel - of zo weinig - auto’s en vrachtwagens reden in de maand september gemiddeld per werkdag over de A11.
Ter hoogte van de Roskambrug over het Boudewijnkanaal en op werkdagen, voor alle duidelijkheid.
Dat is per rijrichting omgerekend een wagen om de tien seconden, en dat maakt van de A11 de kalmste weg waar het Vlaams Verkeerscentrum metingen organiseert.
Ter vergelijking: op de N31 Expresweg ter hoogte van Brugge passeren op de drukste plaatsen meer dan 30.000 voertuigen per dag en per rijrichting.

Verkeer door dorpen

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer zijn ze tevreden over de manier waarop de A11 de voorbije weken zijn plaats heeft gevonden in het Vlaamse wegennet.
De A11 is er wel gekomen om het verkeer van en naar de haven te scheiden van het lokale verkeer.
En dat is zeker een succesverhaal geworden.
Vrachtwagens die vroeger langs en door dorpen reden, rijden nu op de A11.
Op werkdagen zijn vrachtwagens goed voor 20 tot 25 procent van alle verkeer op de snelweg.
Uit de cijfers blijkt bovendien dat nog een doelstelling werd gerealiseerd, want de vooropgestelde gemiddelde reistijd van zeven minuten tussen Brugge en Westkapelle blijkt effectief te kloppen.

Zeven minuten

De 12 kilometer lange A11 moet ervoor zorgen dat je in zeven minuten van de Blauwe Toren in Brugge naar de N49-snelweg tussen Knokke-Heist en Antwerpen kunt rijden.
Ook het verkeer naar de haven van Zeebrugge moet er veel vlotter door verlopen.
Drie jaar en zes maanden werd er aan het project gewerkt, 17 jaar werd er over nagedacht.
Naast de snelweg zelf werden ook lokaal heel wat nieuwe verbindingswegen aangelegd.
Blikvangers zijn de twee beweegbare bruggen over het Boudewijnkanaal